92 21 39 96 tine@hoffutvikling.no

Å FÅ MOBBING I EGET KLASSEROM 

I denne episoden snakker jeg om noe av det minst ønskelige for en lærer,  nemlig når en oppdager mobbing i egen klasse. I slike situasjoner kan det gå ei kule varmt i topplokket, og kanskje stiller en seg spørsmål som ikke nødvendigvis hjelper i hvordan gå igang. Et slikt eksempel opplevde jeg nylig, så la oss starte med det i dag. Her er spørsmålet jeg fikk fra en lærer:

Hvordan lærer lærere å skille mellom ulike barnas opplevelser av mobbing?

Det korte svaret er at det ikke er relevant for en lærer å lære, fordi det er eleven selv som har definisjonsmakten.  Opplevelsen av mobbing er et brudd på loven – noe en elev ikke skal oppleve på skolen. Punktum. Jobben handler altså ikke om å vurdere opplevelsen eller den enkelte elev opp mot opplevelsen, men å ta tak i den og gjenopprette situasjonen. Det krever mer enn blikket på eleven i sentrum.

Tre samtidige prosesser for lærere når mobbing avdekkes i klassen:

  1. Hvordan gjenoppretter jeg tryggheten for eleven?
  2. Hvordan resosialiserer jeg hierarkier i klassen?
  3. Hvilke justeringer må jeg gjøre i egen praksis for å unngå at det skjer igjen?

 

Å gjenopprette tryggheten for enkelteleven

Det er særlig tre ting å være særlig oppmerksom på:

    • Beklag ubetinget. Det kan godt hende at eleven trenger flere beklagelser enn én, og det gjør ikke noe.
    • Informer alltid eleven om endringer og tiltak i forkant av implementering. På den måten kan eleven forberede seg, selv om det ikke er kjent hvordan klassen responderer på det lærer gjør. Samtidig blir det langt enklere for eleven å fortelle hvordan endringene oppleves (og som skal føres på aktivitetsplanen).
    • Pass på at ditt merarbeid ikke smitter over på din holdning til eleven – bevisst eller ubevisst.

 

Gjenskape fellesskap i klassen

Det enkleste er å gå tilbake til oppstartsopplegget, altså de første skoledagene

  • der det rigges for bygging av klassemiljø, men i en lettversjon og konsentrert om oppbryting av hierarkier
  • der undervisningsteknikker benyttes til å skifte elevenes fokus, lukker for uønsket atferd og
  • der rutiner gjenbygger lojalitet og fellesskap

 

Justere egen praksis

  • Å avdekke mobbing betyr at negative mekanismer har fått utspille seg på lærers vakt. Uansett hvordan en snur og vender på det, vil det tilsi at også egen praksis trenger justering. Også her handler det hovedsakelig om undervisningsteknikker.
  • Opplevelsen av mobbing på skolen er det lærer som sitter på nøkkelen til å gjøre noe med.
    1.  

Hør hele episoden her: