92 21 39 96 tine@hoffutvikling.no
Det er ikke til å komme unna. Det ER høysesong for avdekking av mobbing og utrygge klasse- og skolemiljø! Det gjør det ekstra relevant for skolene å ta en statusoppdatering, men også å heve aktivitetsnivået og få en oversikt over situasjonen for FAU. Klart, vi kan snakke om hva det kan innebære for FAU.

Ønsker du heller å høre tipsene, kan du gjøre det her:

 

La oss først snakke litt om situasjonen og aktiviteter. For mange FAU’er kan det vel hende at tankene for tiden mer retter seg mot forberedelser til juleavslutningen enn FAU-arrangerte aktiviteter. Utfordringen jeg gir deg, er vel om juleavslutningen er viktigere for skolebarna enn å få taket på hvordan ståa er i skolehverdagen akkurat nå? Jeg har noen enkle tips til hvordan FAU kan sette i gang det siste, altså få tak i hvordan skolemiljøet er:

  1. Hør med rengjøringspersonalet hvordan det står til med elevene, om de har oppdaget noe verdt å bite seg merke i. De beveger seg jo rundt overalt. Bibliotekarene fanger også opp mye.
  2. Hør også med skoleledelsen om klassemiljøene.
  3. …og på novembermøtet, hør med klassekontaktene om de kjenner til klasser som har utfordringer.

Pssst! Det betyr at jeg ønsker at dere også gjennomfører et møte i november, men mer om det senere.

Helt uavhengig av om dere finner noe å ta tak i, som jeg selvfølgelig krysser fingrene for at dere ikke gjør, er november måned en mørk og trist måned for mange store som små og det kan være lurt å gjennomføre en aktivitet både denne måneden og den neste.

MEN VI ER JO NETTOPP FERDIG MED HALLOWEEN!!!

Jada, men da tenker du bare i voksenverdenen. Vi snakker om 45 dager før det tidligst er snakk om juleavslutning… 45 laaange, kalde og mørke dager for noen. Du skjønner hva jeg mener. Klart, det må kunne gå an å holde litt i gang. Ikke minst, fordi FAU-aktiviteter kan ha stor betydning for elevenes miljø. Ikke undervurdér det! Derfor anbefaler jeg stadig å gjennomføre en fellesaktivitet i måneden. Helt sant.

Noen ideer på denne tiden av året?

  • En akekveld med bod med solbærtoddy og vafler/ pølser?
  • En juleverkstedskveld i skolens lokaler
  • En spillkveld

 

Og så…

På FAU-møtet, er det greit å få kartlagt situasjonen for de ulike klassene. Er alt bare solskinn, kan dere hoppe videre til neste punkt på agendaen. Er det en eller flere klasser som har utfordringer i miljøet, blir iverksetting av handlingsplaner viktig. Har dere øvd? Har klassekontaktene settes igang med en gang? Jeg bare spør…

En siste ting det kan være lurt å ta opp på FAU-møtet, er egen funksjon. Treffer den foreldrenes ønsker og behov? Det kan jo tenkes de er ting dere ikke har tenkt på. Om det ikke er gjort, er det vel et glimrende tidspunkt for å gjennomføre en spørreundersøkelse til foreldrene? Jeg har en slik undersøkelse fiks ferdig og klar til bruk, om det kan være interessant – her. Husk at den må KOPIERES ned på din maskin!

For mer tips og triks, har jeg foreslått en rekke punkter i episoden 12-2 – Hvordan makse ut FAU, som du kan høre her.

Det viktigste er at dere setter i gang, om det er med ting jeg har foreslått eller de du selv har kommet på mens du har lest.

Opp og hopp! Du og FAU fikser det!

God uke 😊